Ga naar de inhoud

Sophie Krier


Door Isabelle Krier

Sophie Krier (1976, België) is kunstenaar en onderzoeker. Door haar werk gaat ze een dialoog aan met de geschiedenis, verhalen en levende wezens die verbonden zijn met een specifieke plek. Afstammend van kleermakers en onderwijzers met een agrarische achtergrond in Luxemburg en België, wisselt haar praktijk af tussen lange periodes van veldwerk met lokale gemeenschappen en redactioneel werk.

”Mijn werk gaat over het herstellen van relaties tussen wezens en plaatsen. Als kunstenaar en onderzoeker verweef ik geschiedenissen, voorstellingen en belichaamde ervaringen – als docent en redacteur deel en publiceer ik deze processen.”

Een deel van Sophies praktijk is gevormd rond ‘openluchtscholen’, waar ze samenwerkt met gemeenschappen in speculatieve leerprogramma’s over de relatie tussen mens en natuur. Wat deze programma’s met elkaar gemeen hebben, is dat ze verschillende vormen van aanwezigheid onderzoeken, door middel van toegankelijke oefeningen waarmee deelnemers kunnen oefenen in het letten op en het afstemmen op een bepaald voorouderlijk gebaar, zoals onder andere weven, zaaien, kneden, dromen, herinneren, een hek oprichten en verplaatsen.

Alternatieve leeromgevingen die Krier in de loop der jaren heeft bedacht zijn onder andere: Field Essays, een serie boeken en gesprekken gestart in 2008 en bedoeld als luisterpauzes tussen beoefenaars en denkers uit verschillende disciplines; School of Verticality (2018-lopend), een programma gericht op ‘acupunctuur van plaats’ ontwikkeld in de context van een onderzoeksresidentie gehost door Lungomare, Zuid-Tirol; een serie locatiegebonden buitenlokalen voor leren op de bodem (Hunnie Field Classroom, 2012-2013 en Metamorfose Lokaal, 2017, met Henriëtte Waal; de zomerschool How to Think Like a Mountain, 2016; Garden of Moving Times, 2024, met Daniela Brasil); en de podcastserie en tentoonstelling In Search of the Pluriverse (2020-2025) in opdracht van de Reizende Academie van het Nieuwe Instituut en gecureerd samen met Erik Wong.

Ze heeft twee curricula ontwikkeld en geleid: Designlab aan de Rietveld Academie (2005-2009) en Art & Design Practice track aan het Liberal Arts & Sciences University College Roosevelt (2017-2022). Tussen 2017 en 2023 was ze fellow onderzoeker bij Plateforme Art, design et société aan EnsadLab, het onderzoekslaboratorium van École des Arts Décoratifs in Parijs.

De afgelopen vier jaar heeft Krier een opleiding gevolgd in Equine Facilitated Learning. Momenteel runt ze haar coachingspraktijk Learning with Horses naast haar artistieke praktijk.